Släkten Höljeman

Mönsterskrivaren Niels Pehrsson Höljeman ifrån Hölje i Lit socken och hans släktingar.

Släkten Höljeman

Inläggav admin » sön jun 15, 2014 1:00 am

Uppdatering: I mars eller april månad år 2014 gjorde jag en minst sagt spännande upptäckt. När jag fann en gammal råttäten kopia (extrakt) av ett 281-årigt tingsdokument daterat den 16 mars 1733 i Järvsö Hembygdsförenings stora arkiv vilket öppnade upp intresset att forska mer i släkten Höljeman. En månad tidigare i februari månad hade min moster forskat fram att vi skulle härstamma från denna nämnda släkt, stamfadern hette Nils Persson Höljeman och var ifrån Jämtland. Det ursprungliga dokumentet var nämligen undertecknat av igen annan än Nils: P: Höljeman själv.

Nyligen publicerade jag ett första nu inaktuellt utkast av en bok om mönsterskrivaren Nils Persson Höljeman ifrån Hölje i Lit socken och hans släkt i Jämtland och Hälsingland. Den mest kompletta forskning som någonsin gjorts på ämnet. Nils far hette Per Nilsson och var bonde i Hölje No 4, Lit socken. Han hade tre systrar Kerstin, Siri, Märet och en bror Klaes Pehrsson, han var liksom deras far även han bonde i Hölje No 4, samt sexman och rusthållare för gårdens inhyste ryttare Nils Persson Falk. Nils Höljeman som från början hette endast Nils Persson var gift två gånger, första gången med Elin Olofsdotter och andra gången med Magdalena Johansdotter ifrån Hälsingland. Han var inom sina yrkesaktiva år i Jämtland sockenskrivare, ryttare, dragon, mönsterskrivare och postmästare.

Av barnen blev även Olof Nilsson Höljeman och Per Nilsson Höljeman ryttare. Sent i livet flyttade Nils till Järvsö socken och kan därefter ha bosatt sig i Arbrå socken. Han dog mellan åren 1733 till 1738. Troligast i Arbrå. Jag vill veta om någon bär inne på mer information om släkten Höljeman eller kan bidra med persondata som ännu inte forskats fram av mig. Nils ska ha flyttat till Stockholm omkring 1720, vart där bodde han? Fortsatte han att arbeta inom det militära. Mycket tyder på det. I min nu snart 100-sidiga skrift kan man läsa om det mesta som har gått att få fram om släkten och även en sidogren som också hamnade i Järvsö socken. En av dessa var korpral Anders Andersson Höljeman den yngre. Han var åren 1771-1772 med konstnären och predikstolsmakaren Magnus Granlund och snickrade ihop den nuvarande predikstolen i Järvsö kyrka.

Här är jag nu: Det är nu 2015 och november månad, det har snart gått två år sedan jag började att skriva om Höljeman. Jag har snart skrivit klart boken som det från början var tänkt att man skulle kunna ladda hem i ett kortare smakprov via min webbsida. Tyvärr har detta visat sig vara omöjlig, då jag nyligen tagit bort dokumentet och planerade att uppdatera den. Dök plötsligt min text upp på en illegal Rysk webbsida, jag blev tvungen att kontakta dem för att få filen borttagen. Detta har gjort att jag inte längre kan lita på folk. Därför kommer heller inte texten någonsin att laddas upp på Internet igen.

Den huvudsakliga forskningen är så gott som klar och det som återstår är att sammanställa sånt som jag nyligen funnit i källorna och fotografering av gårdar där släkten har bott i Hälsingland, innan jag slutligen åker norrut och tar kompletterande bilder på gårdarna i Jämtland. Och resor till Stockholm och Linköping är inplanerade. Under de senaste månaderna har även en ägodel som påstås ha tillhört Höljeman-släktet dykt upp som en person just nu håller på att leta upp åt mig. Deadlinen har jag satt till augusti 2016 då man ska kunna beställa boken via något förlag.
Bilagor
niels_p_holjeman_signature.jpg
niels_p_holjeman_signature.jpg (455.36 KiB) Visad 474117 gånger
/admin
admin
Site Admin
 
Inlägg: 5
Blev medlem: mån maj 12, 2014 10:30 pm

Återgå till Släkten Höljeman

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron